Variak Křižík RAT 10

Datum: 16.1.2024 Autor článku: Vašek

Zpět na hlavní stranu


Parametry

Vstupní napětí: 220V, 120V
Výstupní napětí: 0-250V, 0-150V
Max. výstupní proud: 10A
Provozní frekvence: 50 Hz

Popis

Autotransformátor nebo také jiným názvem variak "Křižík RAT 10" je svým principem podobný klasickému transformátoru, ale rozdílem je jedno společné vinutí, po kterém se pohybuje jezdec - "pohyblivá odbočka". Provedení jádra je u mého kousku toroidní, právě kvůli otočnému jezdci a nízké míře elektromagnetického vyzařování (rušení) do okolí. Samotné jádro je železné, což celému trafu značně přidává na indukčnosti, ale také bohužel na hmotnosti. Vinutí je vinuto měděným lakovaným drátem, který na sobě má vybroušenou cestu pro jezdec. Samotný jezdec je uhlíkový, za účelem co nejmenšího přechodového odporu.

Časté problémy

Nejčastější problém je nárůst přechodového odporu nebo dokonce úplná ztráta kontaktu mezi dráhou vinutí a jezdcem. Jelikož je dráha z holé mědi bez jakéhokoliv laku, je dost náchylná na oxidaci a to i pokud je trafo skladováno v dobrých podmínkách. Můj kousek byl skladován v suchu pod střechou a dráha byla celá černá a nevodivá. Řešením je vzít jemný smirkl papír a dráhu opatrně obrousit. Při tom je třeba zvlášť dávat pozor na lakovanou část vinutí a brousit jen dráhu. Dráha je vybroušena tehdy, když je po celé ploše lesklá a hladká. Nadměrné broušení je už potom jen na škodu. Po obroušení je důležité důkladně vyčistit spáry mezi závity od měděného prachu, aby nehrozil zkrat.

draha draha_priblizena
Výroba a výměna uhlíků

Další problém, který ani není závada, ale spíš vlastnost je vypadávání jističe při zapojení do sítě. Při zapojení do sítě si trafo kvůli masivnímu jádru vezme docela slušnou proudovou špičku, která docela spolehlivě vyrazí 10A jistič třídy B. Řešením je použít "pomalejší" jistič třídy C nebo D. Když ale není taková možnost např. v bytě (můj případ), dá se použít tzv. "soft-starter", který omezí náběhový proud a jakmile je jádro nasyceno, proudový omezovač se přemostí a trafo je spojeno přímo se sítí.

Mně se při neopatrné manipulaci podařilo zlomit jeden uhlík, takže jsem si ho musel vyrobit. Osvědčilo se ho vybrousit z elektrody vyndané ze zinko-uhlíkové baterie. Uhlík je poměrně křehký, a tak je poměrně důležité při práci s ním používat malý přítlak a trpělivost. :-)

uhliky_vyroba uhliky
Výroba a výměna uhlíků

UPOZORNĚNÍ: Jelikož je celé vinutí vinuto drátem stejného průřezu,
maximální proud je opravdu maximální pro jakékoliv napětí, a proto
nepřipadá v úvahu přepočet přes "maximální výkon", protože takový
výkon neexistuje a ten skutečný je proměnný!

jezdec
Jezdec po výměně přívodu

Veškeré konstrukce uvedené na tomto webu jsou poskytovány bez záruky funkčnosti a mají pouze
informativní charakter, nejedná se o návod. Autoři neručí za případné újmy způsobené
v důsledku konstrukce, či užívání jakýchkoli zařízení uvedených na těchto stránkách.