Seřaďovací návěstidlo

Seřaďovací návěstidlo

Datum: 18.11.2023
Autor článku: Filip

Zpět na hlavní stranu


Základní informace:

Seřaďovací návěstidla se na železnici používají k řízení posunových vlaků. Jsou označována modrou tabulkou s nápisem "Se" a číslem návěstidla, například "Se22". Tato návěstidla dokáží návěstit dvě návěsti: nepřerušeně svítící bílé světlo - posun dovolen, nebo nepřerušeně svítící modré světlo - posun zakázán. Teoreticky by se na tomto návěstidle dala zobrazit i přivolávací návěst (bílé světlo blikající 54krát za sekundu), nicméně v praxi se tato návěst nezobrazuje a v případě seřaďovacích návěstidel je neplatná.

Návěstidlo zepředu

Seřaďovací návěstidla se umisťují na stožáry, případně jsou umístěna u země (trpasličí návěstidla). Pokud zrovna stožárové seřaďovací návěstidlo není rozsvíceno (nenávěstí žádnou návěst), tak ho můžeme poznat podle bílé lišty s modrými pruhy.

U trpasličích návěstidel se můžeme řídit pouze tabulkou, nicméně až na výjimky se jiná návěstidla (vjezdová, cestová, atd.) na zem běžně neumisťují, proto pokud vidíme trpasličí návěstidla, jsou ve většině případů seřaďovací.


Konstrukce návěstidla:

Můj kousek je vyroben kolem roku 1987. Vyrobila ho společnost AŽD Praha (Automatizace Železniční Dopravy Praha). Jedná se ještě o starou konstrukci, u které je stínítko vyrobeno z plechu, nikoli plastu. Základem návěstidla jsou hliníkové bloky, které obsahují žárovky a zároveň tvoří rám celého návěstidla. Každý z bloků na sobě má dvířka, která zajišťují přístup k žárovce. Dvířka jsou otvírána pákou, která je uzamčena pětihranem.
Pětihran je zakryt kovoým plíškem.
Mechanismus otvírání dvířek je důmyslný, pro odemčení je třeba páku otočit do nejvyšší polohy. Otočením se dvířka odjistí, poté je klička použita
jako páka, aby bylo otvírání snadné i v případě zareznutí pantů (již se mi přihodilo). Žárovky jsou napájeny ze 12 voltového zdroje, přičemž jejich jmenovitý výkon je 20 W.Každá žárovka má zapojenu zem zvlášť (nemají společnou zem), proto jsou ke každé žárovce vedeny dva vodiče. Důvod k využití tohoto způsobu zapojení neznám, nicméně výrobce k němu jistě nějaký důvod měl.


Konstrukce optické části návěstidla:

Pro každou barvu jsou v návěstidle montovány dvě čočky. Tvarem se jedná o Fresnelovy čočky, které jsou oproti plným čočkám lehčí. Výrobcem byly použity za účelem snížení hmotnosti zařízení, proto nižších nároků na odolnost nosných konstrukcí. Čočka, která je umístěna uvnitř návěstidla (před žárovkou) je menší a plní funkci barevného filtru.
Barevný filtr drží na svém místě pomocí čtyř šroubů s plochou hlavou.

Vnější čočka je bezbarvá, přičemž má větší průměr, než čočka vnitřní. Mezi vnitřní a vnější čočkou je umístěna pružina, která zabraňuje
pohybu a mechanickým rezonancím konstrukce.

Společně tyto čočky tvoří velmi koherentní paprsek světla, který zajišťuje dobrou viditelnost z dálky.
Praktickou zkouškou bylo ověřeno, že paprsek je natolik koherentní, že je za denního světla schopen pozorovatele oslnit i na vzdálenost kolem 5 metrů.
Naopak, ze stran je světlo jen málo viditelné, což je žádoucí, jelikož by jinak mohlo dojít k oslnění strojvedoucího.


Pohled na vnitřek návěstidla Vyjmuté barevné čočky

Veškeré konstrukce uvedené na tomto webu jsou poskytovány bez záruky funkčnosti a mají pouze
informativní charakter, nejedná se o návod. Autoři neručí za případné újmy způsobené
v důsledku konstrukce, či užívání jakýchkoli zařízení uvedených na těchto stránkách.